Jak poruszać się w Lizbonie: tramwaj, autobus, metro i pociąg

Raz na jakiś czas przyda się też post bardziej praktyczny. Jeśli planujecie podróż do Lizbony to coś w sam raz dla Was. Bo powiemy sobie trochę o Transporte de Lisboa.

Jak każde duże europejskie miasto Lizbona ma dość rozbudowaną sieć komunikacyjną, choć przyznam szczerze, że przy tym dość specyficzną i – być może – trochę skomplikowaną. Dobrze, że przed wyjazdem mój Hubby postanowił trochę o tym poczytać, dzięki czemu udało nam się wcześniej rozpracować najkorzystniejsze dla nas rozwiązania i jechaliśmy ze spokojną głową.

Do sieci komunikacji w Lizbonie zaliczają się:

  • autobusy (autocarros),
  • tramwaje (elétricos),
  • metro,
  • windy (ascensores e elevador),
  • promy (ligação fluvial),
  • pociągi (Comboios de Portugal).

(Autocarro)

dwtc_eletricosdelisboa6

(Elétrico)

dwtc_ascensordabica

(Ascensores)

dwtc_elevadordesantajusta

(Elevador)

dwtc_stacjakolejkimonteestoril

(Comboios de Portugal)

Gdy się pierwszy raz spojrzy na całą sieć oraz na różnorodność taryf i biletów, można się trochę pogubić, ale wierzcie mi – nie taki diabeł straszny. Zresztą sami zaraz zobaczycie – opowiem Wam o najistotniejszych kwestiach dla zwykłego turysty oraz o tym, jak myśmy sobie wypracowali system podróżowania. Od razu uprzedzam, że nie napiszę nic o promach ani przeprawie lądem na drugą stronę Tagu, ponieważ nie wystarczyło nam na to czasu, a chcę we wpisach opowiedzieć Wam tylko o tym, co samemu udało nam się przetestować.

Rodzaje biletów

Jeśli spojrzeć w cennik na stronie przewoźnika to można znaleźć wiele różnych biletów, natomiast z czysto turystycznego punktu widzenia należy się skupić na trzech rodzajach:

  1. Pojedynczy bilet na jeden przejazd.
  2. Bilet 24-godzinny, ważny przez 24 godziny od pierwszego skasowania:
    1. Na metro, tramwaje, autobusy oraz windy – 6,15€.
    2. Na metro, tramwaje, autobusy, windy oraz prom do Casilhas – 9,15€.
    3. Na metro, tramwaje, autobusy, widny oraz 4 linie comboios de Portugal – 10,15€.
  3. Bilet na doładowanie, czyli tzw. zapping – karta wielorazowego użytku 0,5€ + doładowanie od 3 do 40 €.

Bilety można kupić u kierowcy (biletem jest paragon), w automatach lub kasach (kartonowy bilet 7 Colihas/Viva viagem z paskiem magnetycznym, ważny przez rok od momentu zakupu) na stacjach metra, stacjach kolejowych i promowych, w automacie w tramwaju linii 15 oraz w specjalnie oznaczonych punktach w mieście. Ze swej strony polecamy najbardziej automaty lub kasy na stacjach – jak dla nas najlepsze rozwiązanie. Jak nietrudno się domyślić kupowanie u kierowcy wychodzi najdrożej, a nie zawsze ma się czas na szukanie oznaczonych punktów w mieście. Tymczasem idąc na stację zawsze masz pewność, że kupisz bilet, a w razie problemów są tam ludzie, którzy w tym zakupie pomogą.

Tramwaje i autobusy

Skupię się dziś bardziej na tramwajach, a o autobusach tylko napomknę, ponieważ wstyd przyznać, ale podczas całego pobytu ani razu nie skorzystaliśmy z autobusu!

dwtc_eletricosdelisboa8

dwtc_eletricosdelisboa5

Będąc na miejscu jakoś nie zwróciłam na to uwagi, ale w Lizbonie jest tylko 5 linii tramwajowych – 12, 15, 18, 25 i 28. Być może właśnie ze względu na tak rozstrzeloną numerację miałam wrażenie, że jest ich więcej 🙂 Cztery z nich obsługiwane są wyłącznie przez słynne żółte składy, natomiast tylko na linii nr 15 kursują nowoczesne tramwaje. Oczywiście są też linie w innych kolorach, ale są to linie turystyczne, nie wchodzące w skład komunikacji miejskiej.

Ceny za przejazd:

  1. Bilet jednorazowy zakupiony u kierowcy: autobus 1,85€ / tramwaj 2,90€.
  2. Bilet jednorazowy zakupiony wcześniej: 1,45€.
  3. Zapping: 1,30€ (ważne przez 1h od skasowania).
  4. Bilet 24h: 6,15€/9,15€/10,15€.

Co jeszcze warto wiedzieć?

  • Do autobusów i tramwajów wsiadamy tylko przednimi drzwiami, przy kierowcy, natomiast wysiadamy tylko środkowymi i tylnymi. Wyjątkiem jest linia tramwajowa nr 15, na której kursują nowoczesne tramwaje – tam wsiadasz i wysiadasz każdymi drzwiami.

dwtc_eletricosdelisboa2

  • Czekając na przystanku ustaw się grzecznie w kolejkę. Chociażby tutaj widać tą kulturę – ludzie grzecznie ustawiają się w ogonku i gdy nadjedzie tramwaj/autobus nie gnają na hurra wszyscy razem, tylko czekają na swoją kolej.

dwtc_eletricosdelisboa4

  • Wsiadając zawsze musisz skasować bilet. Nawet jeśli masz bilet 24-godzinny należy go odbić w kasowniku przy kierowcy – dopiero zapalenie zielonej lampki informuje o skasowanym bilecie.
  • W Lizbonie wszystkie przystanki tramwajowe/autobusowe są jak niektóre nasze „na żądanie”. Jeśli chcesz wsiąść w nadjeżdżającą linię należy zamachać ręką na przystanku. Bez tego może Cię spotkać  przykra niespodzianka, jak nic się nie zatrzyma.

dwtc_eletricosdelisboa7

  • Podobnie rzecz się ma z wysiadaniem. Chęć opuszczenia pojazdu należy zasygnalizować kierowcy poprzez naciśnięcie guzika PARAR (czyli stop). Dla mnie, z punktu widzenia turysty, było to o tyle niewygodne, że tak naprawdę nie miałam pojęcia kiedy mam nadusić ten przycisk, ponieważ nie wiedziałam gdzie teraz jestem oraz jaki będzie następny przystanek. Tak więc dusiliśmy trochę spontanicznie, podobnie jak spontanicznie wsiadaliśmy do tej czy innej linii 😀
  • W autobusach i tramwajach nie wolno podróżować z dużym bagażem.
  • Pamiętaj, w autobusie i tramwaju za bilet u kierowcy zapłacisz tylko gotówką. Warto być zawsze na taką ewentualność przygotowanym.
  • Z własnego doświadczenia wiem, że z rozkładami jazdy jest różnie. Tzn. często tramwaje jeżdżą tylko według sobie znanego rozkładu, a ty stoisz jak kołek i czekasz. Życie. To Lizbona, wszyscy mają na wszystko czas 😀

dwtc_eletricosdelisboa3

dwtc_eletricosdelisboa

Metro i pociągi

Metro i pociągi to zdecydowanie szybsze środki transportu niż autobusy czy tramwaje.

Metro w Lizbonie ma tylko 4 linie: Linha Azul (niebieska), Linha Amarela (żółta), Linha Verde (zielona) oraz Linha Vermelha (czerwona). Kursuje w godzinach od 6:30 do 1:00 (przez 7 dni w tygodniu, również w święta), więc stosunkowo długo. Metro jest dla mnie zawsze najwygodniejszym środkiem transportu i jakoś nigdy nie mam specjalnie problemów z przesiadkami i zmianami linii (choć wiem, że niektórzy mają z tym problem).

Cena za przejazd metrem:

  1. Pojedynczy bilet na jeden przejazd: 1,45€.
  2. Zapping: 1,30€ (jeden przejazd, ważny przez 1h od skasowania).
  3. Bilet 24h: 6,15€/9,15€/10,15€.

Pociągi (Comboios de Portugal) w obrębie Lizbony, podobnie jak metro, również mają 4 linie: Azambuja, Cascais, Sintra oraz Sado. Służą one raczej do komunikacji pomiędzy Lizboną a miejscowościami nieopodal Lizbony. W Lizbonie jest kilka głównych stacji, do których należy Cais do Sodre (najważniejszy punkt przesiadkowy, skąd dojedziemy m.in. do Cascais, Estoril a także do lizbońskiej dzielnicy Belém), Oriente (duża i ciekawa architektonicznie stacja, nieopodal terenów Expo), Santa Apolónia oraz Rossio (skąd wyrusza linia do Sintry).

Ceny za przejazd pociągiem są trochę bardziej skomplikowane, bo pojedyncze przejazdy zależą od stref w których się poruszasz. Poza tym:

  1. Zapping: 1,80€  ważne przez 2h od pierwszego skasowania.
  2. Bilet 24h lub 72h tylko na pociągi: 6€/13,50€.
  3. Bilet 24h na komunikację miejską w Lizbonie oraz pociągi: 10,15€.

Co jeszcze warto wiedzieć?

  • Wsiadając do pociągu należy zawsze skasować bilet. Kasowniki znajdziesz na peronach, albo w budynku stacji przed wejściem na peron. Czasem również przy wysiadaniu, wychodząc z peronu stoją kasowniki, gdzie należy odbić bilet, aby otworzyła się bramka.
  • W metrze, jak chyba w każdym metrze na świecie, bilet odbijamy na wejściu do metra, przy bramkach.
  • W przeciwieństwie do tramwajów i autobusów, zarówno w pociągu jak i w metrze możesz przewozić ze sobą duży bagaż.
  • Warto pamiętać, że ruch metra i pociągów jest… lewostronny. Zwykle nie jesteśmy do tego przyzwyczajeni, więc zwróć uwagę, w którą stronę chcesz jechać, w związku z czym – który peron musisz wybrać 🙂
  • O ile metro jest dość porządne i czyste, tak pociągi raczej należą do starszych i… zmęczonych życiem. Popołudniami podróżuje pociągami mnóstwo ludzi, tak więc i zapachy nie należą do najprzyjemniejszych.

Jak wyglądał nasz system podróżowania?

Transport z lotniska możliwy jest na 3 sposoby – autobusem miejskim, Aerobusem oraz metrem. My korzystaliśmy z opcji trzeciej. Linią Vermelha jechaliśmy z Aeroporto do stacji Alameda. Tam zmienialiśmy linię na Verde i jechaliśmy do Cais do Sodre.

W Lizbonie spędziliśmy kilka dni, ale nocleg mieliśmy w podlizbońskim Estoril. Ponieważ na jedną kartę można mieć załadowany tylko jeden rodzaj biletu, tak więc zaopatrzyliśmy się w dwie karty, które doładowywaliśmy w kasach lub automatach na stacjach metra i kolei. Na jedną ładowaliśmy bilety 24h w opcji 6€ (cena aktualna w 2016 roku) na metro, tramwaj, autobus oraz windę – tylko do poruszania się po Lizbonie. Drugą natomiast ładowaliśmy w systemie zappingu i korzystaliśmy z tego do przejazdów comboios de Portugal na trasie Estoril/Cascais – Cais do Sodre w Lizbonie oraz na dojazdy metrem z i na lotnisko. Przy naszej częstotliwości podróżowania było to najlepszym rozwiązaniem. Szczególnie opłacały się 24h bilety, ponieważ windy w Lizbonie są bardzo drogie, ale o windach będzie osobny wpis 🙂

dwtc_bilheteslisboa

Na koniec…

Jak w każdy dużym mieście w lizbońskiej komunikacji miejskiej napotkamy tłumy ludzi. Jednak coś, co rzuciło nam się od razu w oczy to KULTURA. Ludzie są sympatyczni, pomocni, grzecznie ustawiają się w kolejkach. Ale ale. Warto pamiętać, że jak jest tłum ludzi to są też kieszonkowcy. Należy uważać wszędzie, ale szczególnie przestrzegam przed najsłynniejszą linią tramwajową nr 28. Można natrafić tam na „wyspecjalizowane” grupy złodziei, którzy podszywając się pod grupki turystów robią tłok i oskubują podróżnych ze wszystkiego co się da.

Poza tym nawet nie próbujcie podróżować na gapę i zawsze pamiętajcie o odbiciu/skasowaniu biletu na stacji/w pojeździe. Ceny mandatów są po prostu zaporowe (i bardzo dobrze!) i mocno uszczuplą budżet gapowicza. Nie warto 🙂

Mam nadzieję, że komuś z Was przyda się ten wpis. Jeśli macie możliwość to zachęcam – wybierzcie się do Lizbony (i w ogóle do Portugalii), bo naprawdę to miasto oczarowuje ❤

Martyna

Reklamy

4 Comments Add yours

  1. andorinha91 pisze:

    nie mogę się bardziej zgodzić 🙂 ta kultura wsiadania jest bardzo ciekawa – zaobserwowałam, że Portugalczycy do autobusów ładnie się ustawiają w kolejkę, natomiast przy wsiadaniu do metra nie czekają, aż najpierw opuszczą metro wysiadający… ciekawe zjawisko 😉

    1. A faktycznie, z tym metrem masz racje. I w sumie z pociągami też tam było, z tego co pamiętam 🙂 w istocie ciekawe zjawisko 🙂

  2. Paulina pisze:

    Dziękuję, ze ten wpis 🙂
    Ale gdzie szukać rozkładu? Jest jakas aplikacja?

    1. Aplikacji żadnych nie znam, bo w sumie i tak nie korzystaliśmy w internetu za dużo biegając po mieście. Zobacz na stronie przewoźnika – Carris. Ale z tego co doświadczyliśmy sami to z rozkładami i punktualnością różnie bywa, przynajmniej jeśli chodzi o tramwaje 😀

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s