Tramwajem przez Pragę

Tytuł może trochę sugeruje, że będzie tylko o tramwajach, a to nieprawda, ponieważ będzie ogólnie o komunikacji miejskiej. Ale ponieważ jako turyści korzystaliśmy głównie z tramwajów i zrobiły na nas duże wrażenie – stąd tytuł taki a nie inny. Wybierasz się do Pragi (jeśli nie to duży błąd)? Ten wpis jest dla Ciebie!

Jeśli o mnie chodzi – Praga ma genialną komunikację miejską. I uważam, że wiele miast w Polsce (jak i na świecie) mogłoby z Pragi brać przykład. W ciągu dnia w mieście potrafią się ustawiać kolejki tramwajów, a na większych punktach przesiadkowych tramwaje wjeżdżają jeden za drugim. Genialne zarówno dla spieszącego się gdzieś pasażera jak i… fotografa 😀

Generalnie większość najważniejszych i najciekawszych miejsc i zabytków w Pradze znajduje się w centrum. Tak więc jeśli planujecie przedłużony weekend w Pradze i na dodatek nocleg macie w centrum, to bardzo możliwe, że ani razu nie skorzystacie z komunikacji miejskiej. Nam – komunikacyjnym freakom – smutno byłoby opuścić jakieś miejsce nie przejechawszy się komunikacją miejską. Wprawdzie mieszkaliśmy w centrum, ale moje kolana potrzebowały odciążenia, więc mieliśmy okazję całkiem sporo potestować praską komunikację 🙂 Szczególnie tramwaje oraz metro.

Co się w pierwszej kolejności naprawdę rzuciło w oczy to stan taboru. Nawet najstarsze tramwaje są bardzo czyste i zadbane. W sumie nie trafił nam się żaden rzężący, rozpadający się szrot. Z perspektywy czasu muszę przyznać, że wszystkie te tramwaje były stosunkowo ciche, szczególnie w porównaniu z naszymi bydgoskimi nowymi tramwajami, które odgłosem przypominają czołgi jadące na wojnę. Natomiast jeśli chodzi o metro to też nie mamy zbyt wiele do zarzucenia. Choć same przejścia do metra sprawiają wrażenie lekko nadgryzionych zębem czasu, to ogólne wrażenie jest OK. Znaki całkiem czytelne, kursuje często i sprawnie. Jest git.

Ogólnie do sieci komunikacji miejskiej w Pradze wlicza się głównie:

  • tramwaje (tramvaj),
  • autobus (autobus),
  • metro (metro),
  • pociągi (vlak), ale tylko w obrębie miasta,
  • kolejka na Petřin (lanová dráha na Petřin).

(Tramvaj)

(Autobus)

(Vlak)

(Lanová dráha na Petřin)

W porównaniu do komunikacji miejskiej w takiej np. Lizbonie (którą opisywałam już wcześniej), to w mojej opinii praska ma dużo mniej pogmatwane taryfy i jest dużo sprawniejsza 🙂 Jak to znajomy powiedział – Praga to miasto, gdzie nie biega się na tramwaj. Otóż to, nie masz potrzeby gonić za odjeżdżającym tramwajem w centrum, bo za 2-3 minuty podjeżdża na ten przystanek następny. Czyż to nie genialne? 🙂

Rodzaje biletów

Jest dość dużo typów biletów (czk. jízdenky), szczególnie jeśli liczyć również okresowe, ale turystę raczej zainteresuje tylko kilka podstawowych taryf (ceny wszystkich biletów na stronie przewoźnika):

  1. Pojedynczy bilet przesiadkowy 90 minut (základní): 32Kč*/16Kč**.
  2. Pojedynczy bilet przesiadkowy 30 minut (krátkadobá): 24Kč*/12Kč**.
  3. Bilet 24h (1 den): 110Kč*/55Kč**.
  4. Bilet 72h (3 dny): 310Kč.

* Cena biletu normalnego – dla osób miedzy 16 a 59 rokiem życia, również dla osób studiujących.
** Cena biletu ulgowego – dla dzieci od 6 do 15 lat oraz seniorów od 60 do 70 roku życia.

Na wszystkie wymienione wcześniej środki transportu – tramwaj, autobus, metro, pociągi w obrębie miasta oraz kolejkę na Petřin – obowiązują te same bilety. Można je kupić w żółtych automatach biletowych oraz w budkach na większych stacjach (głównie stacje metra lub większe dworce). Starsze modele automatów przyjmują niestety tylko monety, w nowszych natomiast można również płacić zbliżeniowo kartą.

Co jeszcze warto wiedzieć?

  • Dzieci do lat 6 oraz seniorzy powyżej 70. roku życia podróżują komunikacją miejską za darmo. W razie kontroli biletów należy bezwzględnie potwierdzić wiek dziecka okazując dokument tożsamości – paszport lub dowód dziecka. Jeśli nie masz dokumentu na potwierdzenie wieku dziecka – lepiej kupić bilet normalny, aby uniknąć kary.

  • Warto mieć na uwadze, że przewożenie dużego bagażu w Pradze odbywa się za opłatą. Jeśli podróżujesz z bagażem większym niż bagaż podręczny (max. wymiary 25x45x70) należy dokupić dla niego bilet za 16Kč. Dobre w tym wszystkim jest to, iż bilet ten ważny jest aż do 300 minut od momentu skasowania. Za brak ważnego biletu otrzymacie mandat.

  • Jeśli podróżujecie z małymi dziećmi to zapewne macie wózek. Za przewóz wózka bez dziecka obowiązuje opłata jak za bagaż. Jeśli w wózku jest maluch – można przewieźć wózek za free.

  • Mając bilety 24h lub 72h możemy przewieźć jedną rzecz – bagaż lub wózek – bez opłaty.

  • Jak zawsze – nie polecam jazdy bez ważnych biletów. Za jazdę na gapę obowiązuje mandat w wysokości 1500Kč. Jeśli zapłacisz od razu to jest tylko 800Kč. Taki rabacik 😀 Podobnie sprawa wygląda w przypadku braku ważnego biletu na bagaż. W takiej sytuacji mandat wynosi 200Kč (100Kč przy uiszczeniu opłaty od ręki). Jeśli już zostaniesz złapany na jeździe bez ważnego biletu to przyjmij go bez kłótni, ponieważ za niechęć do przyjęcia mandatu można wylądować na komisariacie. Ale mam nadzieję, że to się Wam nigdy nie przytrafi, bo jeśli mam być szczera to… bardzo nie lubię cwaniactwa i jazdy na gapę, ale tacy zawsze się znajdą.

  • W przypadku tramwaju i autobusu – bilet kasuje się w pojeździe. Jeśli chodzi o metro  lub kolejkę na Petřin – bilet należy skasować wchodząc do metra/na stację kolejki w specjalnych kasownikach. Dodatkowo w metrze na posadzce namalowana jest magiczna biała ciągła linia – jest to linia, którą można przekroczyć jedynie mając skasowany ważny bilet. Po przekroczeniu tej linii może Cię spotkać kontrola biletów. Nam raz przytrafiła się taka kontrola – było widać że pan (z tego co pamiętam ubrany dość niepozornie) poluje na turystów 🙂 Ale wszystko poszło sprawnie i kulturalnie.

Kolejka na Petřin

Lanová dráha to linowo-terenowa kolejka na wzgórze Petřin, gdzie czeka na Was przede wszystkim piękną zieleń parku i wieża widokowa przypominająca trochę Wieżę Eiffla. Kolejka ta ma trzy stacje: Ujezd na dole, Nebozízek w połowie trasy oraz Petřin na szczycie. Kolejka ma 2 wagoniki (każdy mieszczący ok. 100 osób), które całą trasę pokonują w kilka minut. Na wzgórze można oczywiście wejść pieszo, ale warto skorzystać z tej kolejki, chociażby dla samych widoków. I niech nikogo nie zrażają kolejki – wagony są naprawdę pojemne a odjazdy stosunkowo częste (co 10-15 minut w ciągu dnia). Nie ma może fajerwerków, ale jak dla mnie fajna sprawa 🙂


To tyle, jeśli chodzi o najważniejsze informacje z punktu widzenia turysty. Mam nadzieję, że komuś się przydadzą 🙂

Martyna

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s